Geoefend in het maken van keuzes - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Paul en Irma - WaarBenJij.nu Geoefend in het maken van keuzes - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Paul en Irma - WaarBenJij.nu

Geoefend in het maken van keuzes

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul en Irma

25 Oktober 2013 | Nederland, Eindhoven

Het is niet voor te stellen wat voor keuzes we allemaal moeten maken. En de valkuil is dan natuurlijk dat je vindt dat je over al die keuzes moet gaan nadenken..... :-)
Het tegelpatroon in de kamer, het schakelmateriaal, de houtbeits op de traptreden, welke tuinverlichting, de leg-richting van de vloertegels (ja, want er zit een “vleug” in..), de RAL-kleur van het binnenschilderwerk, mat of glanzend.... , en is de draairichting van die binnendeur nu wel goed gekozen in verband met het lichtknopje, de indeling van de kledingskasten en het soort/kleur van materiaal, moeten de bedieningskoordjes nu rechts of links van de luxaflex, moet de meterkast op slot kunnen, de deurgreep voor de woonkamerdeur, wel of geen sleufrooster in het buitenterras?
En dit is nog maar een kleine greep uit datgene wat er afgelopen weken geregeld moest worden, in de trand van: vandaag graag kiezen want we moeten voort met de bouw.....
Maar.... er wordt ook stevig doorgewerkt nu.
Tegelzetter Theo is de afgelopen twee weken continu aan het werk geweest (6 dagen per week), met het gevolg dat het tegelwerk nu zo goed als af is. Dat betekent: de benedenetage is volledig betegeld plus twee buitenterrassen, en in de badkamer is het bad en de saunawand nu ook klaar. Het is een genot om die vakman aan het werk te zien! Dus Tineke: het valt best mee met die Theo’s hoor! ;-)
Nico en Herma: als jullie goed op de foto’s kijken zien jullie dat het resultaat van onze discussie over de tegelvoegen effect heeft gehad..... :-)
Verder hebben we inmiddels een warmtepomp (in “verkleinde” uitvoering), nog steeds geen rioolaansluiting (de gravers waren een boom tegengekomen op hun pad en die stond in de weg), heeft de stucadoor nu alle wanden rechtgemaakt (er worden zelfs touwtjes getrokken om dat te laten zien), en ziet onze trap er inmiddels wat strakker uit, en hebben we twee buitenterrassen. Ook de binnendeuren zijn boven gehangen, en vandaag is ook een start gemaakt met het afmonteren van de electra.
Een tegenvaller is dat we nog geen NUTS aansluitingen in huis hebben (uitgesteld tot 5 november), zodat het nog spurten wordt om ervoor te zorgen dat we internet actief in huis hebben wanneer we verhuizen.
Maandag begint de hovenier aan de tuin, die met de regen van de afgelopen week in een modderpoel/zwembad is veranderd. En maandag begint ook onze keukenleverancier met de installatie van de keuken. Oplevering van het geheel over 2 weken op 8 november. Dat staat!
Groeten van ,
Paul en Irma

• 26 Oktober 2013 - 00:04

Pé:

Die tegels in de badkamer kaome miech bekind veur. En die keuzes aoch. Geer zeet toch nog ieder veerdig es veer. Mer allebijj op tied veerdig veur de keersbuim. Want in zoe groet hoes kinste netuurlik neet tow mèt mer ei buimke :-)

• 29 Oktober 2013 - 16:34

Tineke:

Pé hat gelyk, yn sa'n hûs moat wol mear as ien krystbeam komme, of ien hiele grutte, dat kin ek.
    Sa'n ien as yn Gouda by "kaarsjesavond". En bûtendoar kin ek wol ien, kin de túnman moai delsette en dan kin dy alle jierren wer brûkt wurde...

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

Paul en Irma bouwen hun huis aan de Elburglaan

Nadat we afgelopen jaar de stap hebben gezet om vanuit Voorschoten te verhuizen naar Eindhoven, en tijdelijk zijn neergestreken in de Grasparkiet nabij Veldhoven, wordt 2013 het jaar van de bouw van ons nieuwe huis aan de Elburglaan, in StrijpR in Eindhoven, op het terrein van de voormalige beeldbuizenfabriek van Philips.

Er is in 2012 hard gewerkt om alle plannen rond te krijgen. Alles begon met het moment (eind 2011) dat Irma voor het eerst naar het terrein StrijpR ging kijken, op de kavel stond en dacht: "Dit zou het wel eens kunnen worden....."! Het positieve mailtje dat vervolgens naar Paul werd gestuurd (die toen op sabbatical was in San Diego) was de start van een traject dat nu zover is dat morgen de eerste paal de grond in gaat, en het bouwen echt kan gaan beginnen!

De vele gesprekken met onze architect, Roel Lamers, het oneindig veel soebatten over wat wel en niet te kiezen (wel of geen kelder, wel of geen buitentrap, wat voor dak, stuc- of metselwerk, houten of aluminium kozijnen, enzovoort.....) heeft uiteindelijk tot een resultaat geleid dat er op tekening in ieder geval prachtig uitziet, en dat in zijn basis feitelijk al in januari 2012 in grote lijnen op tafel lag.

In het late voorjaar van 2012 nog even een moment van bezinning: gaan we dit echt doen? Midden in de crisis? En hoe gaat het met de baan van Irma? En gaan die andere kavels ook wel verkocht worden?
Uiteindelijk hakken we in juni de knoop door, en zetten we het traject met vertrouwen voort.

Vervolgens vergunning van de welstandscommissie (wat mag er precies wel wit in de gevel en wat niet.....), bouwvergunning, en eind november ook de keuze van de aannemer rondgemaakt.

En nu: zijn we er klaar voor! Maandag 7 januari de eerst paal de grond in, en de geplande opleverdatum van de aannemer is 30 augustus 2012.